Havárie letadla na Svarohu

Již před více než deseti lety jsme poprvé prohledávali místo, na kterém prokazatelně havarovalo na konci války letadlo. Postupně jsme získávali nové a nové nálezy I informace. O této havárii není v žádných dostupných záznamech havárií zmínka.

Dnes jsme již blízko závěrečným výsledkům. S největší pravděpodobností se jednalo o ME 109, který havaroval pravděpodobně na základě sestřelu. Dokládá to především průstřel v náhonu turbokompresoru. Stroj sice mohl pokračovat s jedním motorem, ale jeho manévrovací schopnosti byly omezené. Máme i informace o nálezu kosterních pozůstatků pilota, který se udál v r. 1973. Policie tehdy mimo nich z místa nálezu odnesla i  hodinky a revolver, ale dále se případem nezabývala, protože uběhla zákonná doba pro promlčení případu. Pokoušeli jsme se s p. Cihlářem a  jeho spolupracovníkem, kteří kosterní pozůstatky nalezli, znovu najít přesné místo, kam až se pilot od havarovaného stroje vzdálil, ale už se nám to nepodařilo.

Před krátkou dobou jsme dostali od přátel ze Železné Rudy kolem pana Karla Grunda soubor předmětů, které se jim podařilo najít na místě havárie už někdy v r. 1995. Zase nás to posunulo o významný krok kupředu. Dnes již máme dokonce některé díly i určené. Především se jedná o ovládání přívodu vzduchu do motoru. Prokazatelně se jednalo o motor Deimler - Benz 601.